Minden lecke elején találsz egy gondolati térképet, amely azt a célt szolgálja, hogy a diákok már meglévő ismereteit aktiváljuk. A gondolati térképet képernyő képként el is mentheted, majd a téma végén ismétlésként újra elkészíthetitek és összehasonlíthatjátok, hogy milyen új dolgokat tanultak meg a tanulók a leckéből. Ez akár lehet a számonkérés előtti házi feladat is.
A tananyag szövegének feldolgozását segítik a vizsgaszerű kérdések. Történhet párokban, csoportokban, ami után az eredményeket közösen megbeszélitek. A teljes szöveg elolvasását házi feladatnak javasoljuk. Látni fogod, hogy az ismeretlen szavak megértését szótárfunkció segíti. A zölddel szedett szavak magyar megfelelői azonnal megjelennek a szövegben.
Külön feladatcsoportot szenteltünk ennek a résznek, melynek keretében digitális gyakorlatok segítik a szókincs elsajátítását. Egy részét érdemes órán elvégezni, a többi az otthoni gyakorlást szolgálja.
Választhatsz a tematikus és az interaktív feladatok közül egyaránt. Sok helyen megoldókulcsot is adunk. Valószínűleg az összes gyakorlat nem fér bele az órai keretekbe, de a többi lehet szintén házi vagy szorgalmi feladat. Ebben a részben a hangsúly azon van, hogy a szövegben található információkat elmélyítsük, kiegészítsük. Ennek érdekében olyan feladatokat állítottunk össze, ahol saját kutatást kell végezni, adatokat elemezni, illetve egyéb forrásokból plusz információt megszerezni és összefoglalni.
A lecke témájával kapcsolatos projektfeladatok igyekeznek a megszerzett ismereteket hétköznapi helyzetekre adaptálni. Legtöbbször párban vagy csoportban elvégzendő feladatokról van szó.
Ahogy azt a bevezetésnél javasoltuk, használhatod a gondolati térképet összefoglalásra. A vizsgaszerű kérdések digitalizált, randomizált változata pedig alkalmas akár a szóbeli, akár az írásbeli számonkérésre.
Fontos:
Nem minden esetben cél a szöveg szó szerinti visszaadása, főleg az adatok esetében nem. Sokkal inkább fontos, hogy a tanulók a témához kapcsolódó szókincs ismeretében önállóan, gondolkodva, saját véleményüket kifejtve legyenek képesek az egyes témákról összefüggően 10 percet beszélni. Szeretnénk, ha elsajátítanák annak képességét, hogy maguk találjanak, dolgozzanak fel és értékeljenek forrásokat, kiemeljék és összefoglalják a lényeget, felismerjék az összefüggéseket. A megszerzett információkat pedig rendszerezve, logikusan felépítve tudják előadni.