Milyen egy jól működő online óra?
Ez alkalommal néhány javaslattal szeretnénk ösztönözni kollégáinkat, hogyan lehetnek eredményesek az online tanításban.
Az online óra
- Nem csak a személyes jelenlét hiányát ellensúlyozza, hanem számos olyan új módszert kínál, amelyek kompetenciákat fejlesztenek mind a tanárok, mind a diákok oldaláról.
- A pedagógusoknál ez a sokszor emlegetett IKT- kompetencia, a tanulóknál a digitális kompetencia, illetve a hatékony, önálló tanulás fejlesztésének igénye.
Az eredményes online óra kritériumai
- diákközpontúság: az oktatás, a tananyag közlése nem azonos a tanulással, az elsajátítással. Ébresszünk kíváncsiságot, segítsük a felfedezést, a gondolkodást, ösztönözzük a tanulást.
- beszéljük meg diákjainkkal az órai munka kereteit, használjuk és kérjük a kamarát, hogyan szólhatnak hozzá az órához (Zoom eszköztár: kézjelzések, reakcióikonok stb. használata)
- óraterv: mindig legyen konkrét célunk, határozzuk meg a tevékenységeket és azt, hogy mit szeretnénk elérni. Ne a diktálás töltse ki az óránkat.
- aktív tanulás: tanárként irányítsuk az órát, de a tanulóink kerüljenek tevékenységük révén a középpontba a tananyag feldolgozása, viták, megbeszélések által. A diákjaink nem motiváltak és nem tanulnak, ha passzív befogadó szerepük van.
- gyakran váltogassuk a feladatípusokat.
- értékelés: nemcsak mi értékeljünk, hanem az óráról is gyűjtsünk információt a gyerekektől
Használjuk ki az online óra előnyeit
- készítsünk felvételt az óráról, címmel ellátva töltsük fel virtuális osztálytermünkbe, a classroomba, így a hiányzók számára később is elérhetők.
- szerkesszünk közösen dokumentumokat
- hívjunk meg vendégelőadót
- hospitáljunk egymás óráin, így sok tapasztalatot gyűjthetünk
Következő alkalommal bemutatjuk, hogyan tervezzünk online órát.